Bruk av ulike digitale verktøy i norskfaget
I og med at
jeg ikke underviser i norsk så er det vanskelig for meg å skrive om bruk av
digitale verktøy i norskfaget. I dette innlegget gjør jeg meg derfor noen
tanker om generell bruk av digitale verktøy i undervisningen. Jeg har noen få
timer i praksis i samfunnsfag og historie, og vil også prøve overføre de
erfaringene jeg har derfra.
Forutsetningene
for å lære har endret seg mye i løpet av de to siste tiårene. Skole og
undervisning er på mange områder organisert på samme måte som før, uten at den
nye teknologien er tatt i bruk innenfor de gamle læreprosessene. Dvs.
teknologien er som regel tatt i bruk men ikke alltid innholdet som har fulgt
med denne. Krokan (2012, s. 31-32) sier i boka Smart læring: Hvordan IKT og sosiale medier endrer læring at «IKT
kan føre til dårligere resultater dersom en ikke endrer måten læring skjer på,
men bruker ny teknologi på de gamle læreprosessene».
Vi kan ikke
endre en arbeidsprosess ved kun å bruke nye digitale ressurser til rent
praktisk erstatning (f.eks. levere en tekst i Word istedenfor å skrive den på
et ark). Ved hjelp av digitale tekster lærer vi på nye måter, men kan utstrakt
bruk av digitale verktøy erstatte det tradisjonelle arbeidet med tekst? At det
er et godt supplement er vel de fleste enige om. Et eksempel på dette er bruk
av samskrivingsverktøy. Hagelia (2017,
s. 112) skriver i sin bok Digital
studieteknikk: Hvordan lære i informasjonssamfunnet at «Flere studier viser
at samskriving har positiv effekt, både på motivasjonen og
skriveutviklingen». Dette er et godt
verktøy der man lærer både å gi og mottak kritikk, og det er et verktøy som
fordrer at alle deltar.
Fordeler og
ulemper
Sosial samhandling - Vi har fått en felles infrastruktur
for sosial samhandling, teknologien er en viktig del av det sosiale livet og de
sosiale omgangsformene. Sosial samhandling skaper nye læreprosesser. Hjelpen er
ikke langt unna dersom vi ber om det (f.eks. via Twitter). At bruk av digitale
verktøy kan være med på å fremme både flerkulturell kompetanse, språkkompetanse
og samarbeid kan det ikke være stor tvil om.
Spesialpedagogisk hjelpemiddel - Alle lærer på forskjellige måter,
en teorisvak elev vil muligens ha mye større utbytte av en instruksjonsvideo
enn en teoretisk fremstilling av et problem av en lærer. Bruk av digitale
hjelpemidler for å gjøre læring lettere for de som f.eks. har dysleksi, er vel
noe som er godt innarbeidet. Men vi kan heller ikke på dette området bruke
teknologien kun som et støtteverktøy.
Teknikkens utfordringer - Mange elever har for lite
kjennskap til den tekniske biten innenfor IKT – de kan f.eks. ha problem med å
finne lagrede filer. Vi tar det for gitt at de også behersker dette, men det er
ikke det de først og fremst lærer i skolen. Kanskje burde dagens elever ha samme
grunnopplæring som vi digitale innvandrere en gang fikk i Word, Excel ol.? Et
annet moment her er at det muligens har vært et for stort fokus på tilgang til
teknologiske hjelpemidler, ikke hvordan disse skal brukes. Hvor mye opplæring
får elevene f.eks. i kildekritikk?
Vurdering - For at didaktiske verktøy skal
kunne fungere optimalt i en læresituasjon så må oppgavedidaktikken kanskje
endres i større grad til at elevene ikke bare arbeider med tradisjonell literacy, men også produserer tekstene
selv. Det må da finnes klare vurderingskriterier i forhold til disse tekstene.
Læremidler - Det er en svakhet at kompetansemålene
i læreplanen ikke alltid gjenspeiles i læremidlene elevene bruker. Det viser
seg å være forskjell på dette fra grunnskole til videregående skole «Arbeidet
med multimodale tekstar i læremidla har kome klart lenger på ungdomsskulen enn
på vidaregåande skule, uavhengig av forlag» ifølge Rogne (2018, s. 135). Som
Rogne skriver så kan dette være fordi lærmiddelprodusenten tilpasser
læremidlene til noe de tror lærere i videregående skole vil ha.
Åpen publisering/lukket - Ved åpen publisering så vil man
kunne oppleve at eleven stiller høyere krav til det de publiserer, og dermed
skjerper seg i skriveprosessen. Eierskapet til det som blir publisert vil
muligens føles større når man vet at alle kan lese det. Dette kan også være en
fin måte å lære hva som bør og kan publiseres. Vet elevene at Facebook utøver
stor grad av sensur? Dersom man velger åpne digitale løsninger må elevene også
bli bevisst rundt det at de fleste av disse er kommersielle salgskanaler, og at
vi blir påvirket på bakgrunn av «klikk».
Bevissthet rundt læring - Vi må være bevisst på hva det er
vi ønsker skal læres av aktiviteten, den må ha et klart formål. Min erfaring så
langt er at bruk av digitale verktøy bare for bruken sin skyld er svært vanlig.
Dersom dette ikke bidrar til læring, kanskje heller til passivisering, så er
ikke dette løsningen. I min praksis ser jeg at f.eks. Kahoot er et mye brukt
«læringsverktøy». Jeg ser ikke alltid
læringsutbytte av dette selv om elevene synes det er gøy. Det virker også
passiviserende i forhold til elever som strever med tekstkompetanse.
Tilgang gode
digitale verktøy, og ikke minst innholdet man legger i disse vil ha stor
betydning for om læringsprosessen vil være vellykket eller ikke, denne
tilgangen vil variere fra skole til skole og vi burde kanskje hatt klarere
retningslinjer overfor kommunene om hvilket ansvar de har her. Det blir feil
dersom en elevs kompetanse avhenger av kommuneøkonomi og politisk vilje.
Gjennomføringsproblematikken
i dagens skole blir ofte løst med flere lærere på færre elever. Har det den
ønskede effekt? Kunne vi ved rett og utstrakt bruk av digitale verktøy gjort
dette annerledes og bedre? John Hattie, som har vært den store «guruen»
innenfor læring de siste årene mener at elevene i større grad bør være sine
egne lærere og at medelevenes effekt på læring er sentral (Hattie, 2013, s.
122) Elevens digitale kompetanse er på mange områder større enn lærerens. Har
vi bruk for læreren dersom eleven kan ta i bruk den nye teknologien på egen
hånd og lære like godt av denne? Det som er helt sikkert er at man i dag lærer
hvordan denne skal håndteres i svært tidlig alder, det kommer godt frem i denne https://www.youtube.com/watch?v=oOvyM5qo9ZA
Kilder:
Hagelia, M. (2017). Digital studieteknikk: Hvordan lære i
informasjonssamfunnet. Oslo: Cappelen Damm.
Hattie, J. (2013). Synlig læring for lærere: Maksimal effekt på
læring. Oslo: Cappelen Damm.
Krokan, A. (2012). Smart læring: Hvordan IKT og sosiale medier
endrer læring. Bergen: Fagbokforlaget.
Rogne, M. (2018). Frå papirbok til
Smartbok og Unibok: Læremiddelutvikling og multimodalitet i norsfaget. I M.
Rogne & L. R. Waage (Red.), Multimodalitet
i skole- og fritidstekstar: Ein vitskapleg antologi (s. 135). Bergen:
Fagbokforlaget.
Hei! Jeg synes det er interessant de spørsmålene du stiller på slutten. Kan den digitale revolusjonen gjøre elevene til sine egne lærere i mye større grad? Det er en del ting som taler for dette. Å bruke omvendt undervisning, læringsplattformer, ulike former for skriveverktøy og andre verktøy for digital produksjon. Det er mange muligheter for å få det digitale klasserommet til å rocke. Imidlertid ser jeg de samme utfordringene som det du gjør, nemlig at elevene har for liten grunnleggende kunnskap om datamaskiner og den teknologien som blir brukt, og de er generelt for dårlige på kildekritikk. Til sammen gjør jo dette at de ikke er i stand til å være sin egen lærer. Så om de i større grad skal drive sin egen læringsprosess, så må en god del grunnleggende ting på plass, tenker jeg. Da må elevene få opplæring i dette fra starten av skoleløpet. Det er for sein når de kommer på videregående og alle må ha sin egen PC.
SvarSlettDu er inne på mange viktige og essensielle tanker om digitale verktøy i klasserommet. Du treffer bra når det gjelder den tvilen som jeg alltid har i alle fall, om bruk av ulike digitale verktøy er der fordi vi har muligheten, eller om det virkelig har en pedagogisk egenverdi. Jeg tror mange digitale verktøy virker fascinerende fordi de bringer nye elementer inn i klasserommet, læreren får vise seg om en som følger med i tiden, og elevene opplever andre mestringsformer kanskje. Uansett tenker jeg, så fordrer den digitale hverdagen vi alle er i at vi er nødt til å vurdere hvordan vi skal bruke disse, og samtidig være klar over at begrepet "digitale verktøy" egentlig er en sekkepost som rommer enormt mye. Men det er viktig å se bruken i lys av hensikten hele tiden. Gode tanker har du i alle fall!
SvarSlettHei, jeg synes dette var et interessant innlegg med mange gode innspill omkring bruken av digitale verktøy. Vi er i samme båt, ser jeg, når det kommer til erfaring med undervisning i norsk. Jeg har også andre fag i skolen til nå, så å skrive om våre erfaringer fra digital norskundervisning, blir litt vanskelig. Men da bruker du erfaringene fra timene med historie og samfunnsfag, og det fungerer fint!
SvarSlettJa, jeg er helt enig i at det er viktig med en klar målsetning med det vi ønsker å bruke av digitale verktøy. Digital undervisning er ikke nødvendigvis god undervisning! Det er en jungel der ute av digitale muligheter, og det blir viktig for oss og elevene å finne fram til hva som er passe for læringssituasjonen vi er i. Eksemplet med Kahoot synes jeg er relevant og fint at du trekker fram her. Bruken av det bør legitimeres med mer enn behovet for variasjon. Jeg er enig i det du skriver om at det kan virke passifiserende på elever som har utfordringer med å lese - eller med fagstoffet som quizen går ut på.
Så er det interessant å lese at arbeidet med multimodale tekster har kommet lenger i læremidlene for grunnskolen enn for videregående skole. Som du skriver, kan dette kanskje ha med å gjøre at man tenker det er ønskelig med noe annet i videregående. Her kan jeg, med min manglende erfaring med norskundervisning, si lite fornuftig. Men det forundrer meg ikke om det er mindre grad av multimodalitet i læremidlene på videregående. Det ser ut til å være samme tendens også i realfagsbøkene, ut fra det jeg har sett til nå.
Igjen - et interessant innlegg du har skrevet her, og du har omtalt mange aspekter knyttet til digitale verktøy i skolen.